طراحی لوگو


» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
بررسي تاثير شيوه‌هاي فرزند پروري بر رشد اجتماعي كودكان 88 ص masoud 1393/08/26 دسته بندی : روانشناسی 1

چكيده :

در پژوهش‌ حاضر به بررسي تاثير شيوه‌هاي فرزند پروري بر رشد اجتماعي كودكان (    )پرداخته شده است . در پژوهش تعداد 60 نفر به عنوان گروه نمونه به شكل انتخاب در دسترس دبستان كيمياي سعادت منطقه 3 تهران انتخاب شده است.

 براي سنجش روش فرزند پروري از آزمون بامريند و براي سنجش رشد اجتماعي كودكان از آزمون وايلند استفاده گرديده است و بدين منظور هر دو آزمون توسط والدين پاسخ داده شده است و داده هاي آماري بدست آمده توسط روش‌هاي آماري توصيفي و استنباطي محاسبه گرديده است .

 نتايج پژوهش حاكي از آن است كه در بين سه سبك فرزند پروري ( مستبدانه ، سهل گيرانه ، آزاد منشانه ) فقط بين سبك فرزند پروري آزاد منشانه با رشد اجتماعي ارتباط معناداري وجود دارد . به اين معنا كه انتخاب سبك فرزند پروري آزاد منشانه از سوي والدين به افزايش رشد اجتماعي كودكان منجر مي شود .

مقدمه :

 خانواده پايه و اساس اجتماع وسلول سازنده‌ي زندگي و حيات بشري است و در وسيع‌ترين مفهوم كلمه ، خاستگاه اصلي اعضاي خويش و پناهگاه آن است . پناهگاهي كه نخستين تجربه‌ي انسان براي « اجتماعي زيستن » در آن صورت مي گيرد . از خانواده است كه فرد بر مي‌خيزد و به خانواده است كه فرد روي مي آورد ، تا در آنجا با گروهي كه با يكديگر پيوندي نزديك و صميمي دارد آرام گيرد .

 خانواده از مهم‌ترين و كهن‌ترين واحدهاي اجتماعي است كه بر نهادي به نام ازدواج بنا نهاده شده است . ( جامعه شناسي مفاهيم كليدي ، قنادان ، مطيع ، 1383)

شيوه‌هاي تربيتي ،كنترل و اداره‌ي كودكان توسط والدين ، بدون شك يكي از مهمترين عوامل به وجود آمدن مشكلات رفتاري كودكان است . اغلب والدين اطلاعات و آشنايي كافي در زمينه‌ي شيوه‌ي برخورد و تربيت فرزندان خود را ندارند و اين امر هم به علت فقر فرهنگي و تربيتي والدين ، سرپرستي ناقص يكي از والدين ، نابساماني‌هاي خانوادگي يا دعوا و جدايي والدين است .

 كودكان در جريان اجتماعي شدن مهر و صحبت ، فداكاري و گذشت ، خشم و نفرت ، حسادت و شك و كينه‌توزي را در كنار والدين و خواهران و برادران خود تجربه مي‌كنند . خانواده آن قدر به هم وابسته‌اند كه هر نوع مشكل يا مساله يك عضو خانواده به طور مستقيم بر زندگي ساير اعضاء تاثير مي‌گذارد .

روان شناسان سالهاست با ابداع روش‌هاي ويژه كوشيده‌اند تاثير خانواده را بر چگونگي رشد شخصيت روشن كنند .( احدي ، جمهوري ، 1380)

در ابتدا ، نوزاد ،‌موجودي است ناتوان متكي به ديگران و اين والدين هستند كه بايد نيازها و احتياجات جسمي و رواني او را تأمين كنند . اما با رشد و نمو جسمي ،ذهني و رواني كودك آرام آرام روند دلبستگي و وابستگي خود را تغيير مي‌دهد و به جاي ديگران فقط به خودش متكي مي شود . ( سيف نراقي ، نادري ، 1380)

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                           صفحه

چكيده ........................................................................................................................

فصل اول : كليات پژوهش .........................................................................................

مقدمه ........................................................................................................................

طرح مسئله ................................................................................................................

ضرورت و اهميت پژوهش .......................................................................................

 اهداف پژوهش .........................................................................................................

 پرسش‌هاي پژوهش .................................................................................................

فرضيه هاي پژوهش .................................................................................................

متغيرهاي پژوهش .....................................................................................................

تعاريف پژوهش ........................................................................................................

فصل دوم ..................................................................................................................

مقدمه ........................................................................................................................

الف ) رشد اجتماعي ..................................................................................................

رشد اجتماعي در دوران هاي مختلف .......................................................................

رشد اجتماعي در دوره‌ي پيش دبستاني ...................................................................

رشد اجتماعي در دبستان .........................................................................................

رشد اجتماعي در نوجواني ........................................................................................

اهداف رشد اجتماعي .................................................................................................

نظريه يادگيري اجتماعي بندورا ................................................................................

مطالعات عروسك بلوبد .............................................................................................

تاريخچه‌ي فرزند پروري ..........................................................................................

 شيوه‌ي فرزند پروري ازنظر باوم مريند .................................................................

شيوه مقتدرانه ...........................................................................................................

 شيوه سهل انگاري ...................................................................................................

شيوه خودكامه ..........................................................................................................

الگوي جديد فرزند پروري بام مريند ........................................................................

نظريه‌هاي مربوط به شيوه‌ي فرزند پروري .............................................................

 پژوهش‌هاي انجام شده در خارج و داخل كشور ....................................................

فصل سوم .................................................................................................................

مقدمه ........................................................................................................................

 جامعه آماري پژوهش .............................................................................................

نمونه و روش نمونه‌گيري .........................................................................................

ابزار پژوهش ............................................................................................................

الف) مقياس شيوه‌هاي فرزند پروري ........................................................................

روايي ........................................................................................................................

پايايي .........................................................................................................................

تهيه نسخه فارسي .....................................................................................................

نمره گذاري ...............................................................................................................

مقياس رشد اجتماعي و ايلند .....................................................................................

پايايي .........................................................................................................................

اعتبار .........................................................................................................................

روش جمع آوري داده‌ها ...........................................................................................

روش آماري .............................................................................................................

فرمول ضريب هم بستگي پيرسون ...........................................................................

تحليل داده‌ها ..............................................................................................................

فصل چهارم ..............................................................................................................

 مقدمه .......................................................................................................................

بخش اول : توصيف نمرات به دست آمده از آزمون‌هاي رشد اجتماعي
وايلند و روش فرزند پروري باوم مريند ..................................................................

1- نتايج بدست آمده از روش فرزند پروري ...........................................................

2- داده هاي آماري مربوط به آزمون رشد اجتماعي وايلند ....................................

3- داده‌هاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري سهل گيرانه ...........................

4- داده‌هاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري مستبدانه ................................

5-داده‌هاي آماري مربوط به آزمون فرزند پروري آزاد منشانه ............................

 بخش دوم : بررسي فرضيه‌هاي پژوهش ................................................................

1- بررسي فرضيه اول پژوهش ...............................................................................

2- بررسي فرضيه دوم پژوهش ..............................................................................

3- بررسي فرضيه سوم پژوهش .............................................................................

فصل پنجم :................................................................................................................

بحث و نتيجه گيري ...................................................................................................

محدوديت‌هاي پژوهش ..............................................................................................

پيشنهادها ..................................................................................................................

فصل ششم ................................................................................................................

خلاصه پژوهش ........................................................................................................

 فهرست منابع ...........................................................................................................


تعداد بازدید : 2148
خرید و دانلود | 4,850 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

9